Huoleton aikataulujen tarkistus johti jännittävään junamatkaan Riminiltä Bolognaan.
Aamulla Riminin aseman näyttötaululta ei löytynyt meidän junaamme - mutta sen sijaan lähtisi aiempi juna. Siihen siis. Juna oli kulkenut hetken, kun tajusimme että reitti oli tuttu ja juna hidas, joka kylässä pysähtyvä paikallisjuna. Ei auttanut, vaikka yksi niistä oli Formulakisoistaan tunnettu Imola.
Meillä oli varattu luotijunaan liput ja vaihtoaikaa jäisi Bolognassa vain minuutti, jos junamme olisi ajoissa. Bolognan asemalla on 27 raidetta ja luotijuna lähtisi eri puolelta ja alimmasta kerroksesta.
Maailma ei olisi myöhästymiseen kaatunut, eikä reissumme mennyt pieleen. Aloimme kuitenkin leikitellä ajatuksella, että jos meidän junamme kuitenkin pystyisi kirimään ja Venetsiasta lähtenyt luotijuna olisi myöhässä...
Junasovellukset luovasti käyttöön
Rail Plannerin sovellus kertoi meidän junamme etenemisestä |
Meidän paikkalippujemme junaa ei löytynyt sen paremmin kansainvälisestä Rail Plannerista kuin Train timetable Italysta. Ne eivät ilmeisesti näyttäneet loppuunmyytyjä junia. Lisää junia kyllä löytyi ja aloimme kehitellä korvaavaa suunnitelmaa.
Samalla oli hauska etsiä tietoja sekä oman etanajunan että vauhdilla kiitävän luotijunan keskinäisestä kisasta.
Luotijuna löytyi numeronsa perusteella ja näppärä appsi näytti sen etenemisen julkisen seurantatiedon perusteella. Juna saatiin puhelimeen ja kartalla päivitetyksi joka kerta, kun se ylitti jonkin valvontapisteen.
Oma kilpikonnamme näkyi Gmapsin kartalla GPS-seurannassa, hitaasti mutta vakaasti etenevänä pisteenä. Kun samaan karttaan sijoitti kilpailijan, sai tosiaikaisen kilpailutilanteen.
Kumpi voittaa?
Luotijuna punaisella, hidas sinisellä |
Yllätykseksemme nopea juna alkoi jäädä aikataulustaan jälkeen: minuutin, kolme, kuusi.
Riittäisikö 1+6 minuuttia junanvaihtoon Bolognassa? Bolognan aseman sivut kertoivat keskimääräisen vaihtoajan olevan 10 minuuttia. Valmistauduimme juoksemaan.
Riittäisikö 1+6 minuuttia junanvaihtoon Bolognassa? Bolognan aseman sivut kertoivat keskimääräisen vaihtoajan olevan 10 minuuttia. Valmistauduimme juoksemaan.
Lopulta junien aikataulujen ero pysyi sellaisena, että oma juoksumme riitti ja junanvaihto onnistui. Mutta se onnistui vain hyvien tosiaikaisten tietojen, leikkimielisen appsien yhdistelyn, ja nopeiden kinttujen ansiosta.
Siitä saatu hyöty tosin suli iltapäivällä, kun junamme Firenzestä Sienaan jäi kesken matkan asemalle, seuraava peruttiin ja sitä seuraava körryytteli raiteilla silloin kun muulta liikenteeltä liikeni sille tilaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti